livet leker

Internet är ej så välutvecklat i denna fantastiska stad/by/ödemark som jag bor i... Platsen där allt är annorlunda.
Det är precis just det allt är.
Helt annorlunda.
Den minsta lilla detaljen och det är inte som Sverige.
Sanden på gatorna är röd och tid finns inte.
Precis som jag minns det, och lite mer!
Säger vi att vi skall ses två ses vi fyra. Säger vi att vi vill ha maten nu kommer den om en timme.
Stress är det vi själva som gör. Och nu efter snart fyra veckor i mitt barndomsland så känner jag att rytmen har fallit på plats. Jag har en hatkärlek till att allt man gör tar timmar!
Men det är så det funkar. och jag älskar Tanzania.

Barnhemmet är underbart, de tolv som jobbar där är fantastiska.
Vi fyra tjejer som dyker upp där med stapplig swahili tar dom hand om så bra. Vi har engelska och swahili kurser när vi rensar ris och kokar ugali.
Barnen är lycka.
Att dom lever sitt liv där är lite svårt att förstå men ändå så vackert för dom älskar det!

Söndagar och Måndagar åker vi på våra cyklar ut i byarna tillsammans med pastor Jonas.
Vi kan cykla i timmar för att komma hem till medlemmar i församlingen, se på deras by, äta, prata och be. sedan cykla några timmar hem igen.
Jag har haft punsha (punka) 8 gånger.
Fantastiska äventyr.

Det finns så mycket att berätta.
Så många konstiga och roliga saker händer.
Vi får vara med om ihopparningar och förhandlingar om fruar.
Vi sjunger sånger på svenska på gudstjänster och bestämmer att vi sjunger "tillsammans" - elefant istället.
Vi har malaria, jag har nu haft det fyra gånger i mitt liv, det är fler gånger än jag spytt.
Vi följde ett barn från barnhemmet till hennes blinda föräldrar för att hälsa på.
Vi syr upp roliga afrikakläder.
det finns så mycket att berätta.

Jag längtar inte hem. jag trivs som fisken i vattnet..... Juste vattnet och elen är här lite när det har lust. Det är intressant. (ryktet säger att elen skall stängas av 5 dygn i veckan....... som sagt, inget är som hemma.)

Kommentarer
Postat av: linnea åkesson

Åh sabine! Jag tycker det låter så härligt det bara går! Antar att jag kan få följa dig dit någon gång... för du kommer ju vilja vara där snart igen;)

2011-02-14 @ 07:34:26
Postat av: Patric f

Nice

2011-02-14 @ 08:42:26
Postat av: SaMuEl (eksjö)

sabine sabine.. det låter precis som rätt ställe för dig. ;) tänk att det är så jag alltid sett dig, som en sandröd liten malariasjuk afrikan. =) men kom hem snart och ta med dig bobban! saknar dig/er!!!!!

2011-02-14 @ 09:41:53
Postat av: fasica

åh. det passar. så bra. njut. puss

2011-02-14 @ 10:22:43
Postat av: Sara

Du måste banta! Det är ju pinsamt att du får så mycket punka, jag har alltid tyckt du varit lite väääl.......tjock. Nämen Sabine, är det lugnt om jag kommer ner framåt nästa vecka?

2011-02-14 @ 10:30:24
Postat av: Evelina

åååh va härligt du verkar ha de!! hoppas resten av tiden där nere blir lika great! :) ses när du kommer hem igen =)

2011-02-14 @ 13:25:45
Postat av: ingrid

Hjärtat! Härligt att läsa...

Kan du denna alla hjärtans dag krama Lasaro, Rosi och Sawadi från mig? Du kan väl på swahili förklara att vi i Sverige har en dag om året då vi berättar att vi tycker om varandra.

Dessutom är det måndag...glöm inte malariamedicinen :)

2011-02-14 @ 13:48:45
Postat av: Sabine, med "spår av malaria" som läkaren sade idag.

Moder, jag skall ej ta lariam idag! Man skall hoppa en vecka när man haft malaria! Men det vet inte du eftersom du ALDRIG tog din lariam...



2011-02-14 @ 22:09:10
Postat av: idis

Binis finis!

nu e jag också med här i läsandet.

Vill bara kolla att du har koll på nödutgångar o så.

o så vill jag såhär dagen efter skicka lite kärlek, eftersom det bara är en dag om året som man får chancen är det dumt att missa den.

Jag sitter med 3 lager tröjor, varav den ena är en ybertjock kofta, mössa o halduk på bibblan. Det e kallt och jag e lite trött. Men snart ska jag på kalas hos johanna (pettersson) som fyller 26 idag. Antar att du glider runt i sommarkläder och bara har det så skönt som man kan. Det e rätt åt dig.

Jag försvann från facebook efter jul, vet inte om du hann läsa mitt sista medd till dig. men mailen finns kvar. Skicka ett hej till [email protected] så jag får din. Nu e det vår i gbg (nästan). Jag har lagt ner dunjackan i kökssoffan och försöker att inte frysa ihjäl i min vårjacka, men idag kändes det dumt eftersom det va massa minusgrader. Men i helgen va det varmt, vi satt i solen på balkongen och åt semlor med EXTRA madelmassa. gott? ja! o så köpte jag små vaser som passar till vitsippor. Så att man e förberedd.



Vi hörs min vän!

Puss

2011-02-15 @ 15:57:09
Postat av: ingrid

Idis,Mois och Binis...tänk att vi inte åt middag ihop igår..

Jaha..man äter inte Lariam samtidigt som mot medicinen. Ska tänka på det i april.

Ikväll ska vi skypa med Kicki och Stellan.

2011-02-15 @ 18:15:37

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0