Lordag 29/1 - Nzega!

da var jag pa plats!
Anlande till Nzega i torsdags. Hamtades vid flyget av en kille som efter en kvart upptackte att bilen var trasig, det var inget annat att gora an att aka in till byn dar och laga bilen i en timme. Dar satt jag med en kracklig Swahili och en kille som pratade kracklig engelska.
Sedan nar bilen var lagad och jag trodde vi skulle borja resan mot nzega sa fick jag istallet dricka the hos hans syster i en timme... Valkommen till Tanzania. Ingen stress.

Igar var vi pa sjukhuset Nkinga, det var halso undersokning for de fantastiska fyra tjejerna jag bor med! Det ar fyra svenska tjejer som jag verkligen gillar!
Vi tog den overfulla bussen i ca tva timmar for att sedan se detta haftiga sjukhus! Och fa traffa ett sa haftigt par som akt med bil fran ostersund till afrika!
Tack maggan for maten och att du tog hand om oss! Hon ar Nkingas hjalte!

Allt gott

Onsdag 26/1

Om några timmar lämnar jag min första anhalt för vidare äventyr! Vi (jag, kicki och Stellan) utverderade nyss min första vecka här i Tanzania, det vi kom fram till var att det som är helt nytt för mig är det västerländska här. Klart vi bodde med massa svenskar men vi hade inget gym, ingen supermarket, inte AC.... Men det har jag uppskattat mycket att ha sett nu!
Jag har aldrig heller riktigt sett Dar som jag gjort nu. Vi har mest haft ont i huvudet för att det är så fuktigt! Men nu har jag även fått sett marknaden och staden, det uppskattar jag!

Just nu är det varannan minut generator som sätts på och varannan minut är elektrisiteten tillbaka.... det är lite problem just nu.

Jag skall också passa på att förklara min moder och faders konversation här på tidigare inlägget om flygplatsen jag anländer till.. det är nämligen så att den flygplatsen är den minsta du kan hitta.
Det är egentligen inget helt enkelt. Det är knappt några dörrar och INGET av säkerhets kontroll! Men dom har en brandbil! (detta har vi komiska minnen ifrån när familjen Ädelroth var hos oss och skulle flyga ifrån denna flygplats! detta har vi skrattat mycket åt!)

dags för sömn.

tisdag 25/1

Nu var det en vecka sedan jag lämnade ett slaskfyllt Sverige. Tiden har gått så fort men samtidigt känns det som jag varit här i evigheter! Jag trivs så bra med livet här, men ser fram emot att komma till Nzega som faktiskt är mitt mål med resan. Det kommer bli spännande att komma tillbaka och lite faktiskt komma hem.
Jag har bokat flygbiljetter nu så på torsdag lämnar jag Dar es salam och landar tre timmar senare i Shinyanga för att sedan åka i ca en timme till Nzega.

Det kommer bli en stor skillnad på hur människor har det här i stan och ute på landet, därför kommer nog inte resan till Nzega bara bli enkel. Men jag vet att jag kommer lära mig mycket av allt detta. Att resa själv, att behöva ta sig mellan platser, att se så olika liv, att tvingas prata ett annat språk.. jag är glad att jag är med om detta!

Senaste dagarna har jag fixart mycket praktiskt som att fixa internet, flygbiljett och telefon.. Då är en stor stad som Dar bra!
Idag är jag ensam i huset, lite skönt att bara ta det lugnt och kolla på film! Alla intryck gör att man blir trött i kropp och själ.

fredag

Idag har jag varit på gym! Man bor ju i storstaden nu så det gäller att passa på med lyx. Vi badade i pool och gick på friskis pass!
Det är nog bara här ledaren går runt och skriker på alla att dom måste le när dom tränar!

Senare var vi på lunch med människor som jobbar på Svenska amb. här i Daar.. Det var trevligt!
Nu sitter jag här, helt utslagen av värmen och njuter av att ha AC..

Börjar komma in i att vara här, jag trivs. känner mig som hemma..

torsdag

idag har jag och kicki ätit en god frukost åkt till stan, köpt kangas och kollat dess nya mode. nu gäller brunt, grönt och turkost!
sedan köpte vi skalad mango som vi fick i papper, gott!
sedan åt vi samosas (typ pirog) jag betalade 2500 shilling för en läsk och två samosas, så det var en dyr lunch....... (ca 12,50 kronor.)
Folk (och jag) blir förvånade när jag kan svara på swahili, även om den är kraklig.

Jag har försökt lösa internet till mig nu men självklart kan inte min svenska dator fixa dessa nymodigheter så det är lite problem... men vi får se hur det löser sig!

nu ska vi snart äta middag efter all vår vandring på stadens gator.

framme

efter en lång resa är jag framme!

Ett tag trodde jag aldrig att det skulle ta slut, började min resa klockan 20.00 svensk tid och landade 13.00 (två timmar före) TZ tid. Att flyga så länge själv gör att man hinner ångra sig många många gånger, man vill vända hela tiden.
Men jag är glad att jag inte hoppade av planet utan tog mig till Daar es salam.

Jag bor nu hos Kicki och Stellan arvidsson hyving. Men dessa första dagarna är det bara jag och Kicki hemma. Stellan är och träffar presidenten... Jag trivs men är väldigt förvirrad på vad klockan är och hur länge jag varit borta!
Det är svart ute och klockan är nu 19.30... välkommen till Tanzania.

Idag har jag och Kicki fixat sådant med pengar och telefonkort, så nu har jag ett nr! det är skönt.

Jag mår bra i värmen.

klockan är över tolv, idag åker jag.

Då har klockan slagit över tolv, dagen då jag skall åka till Tanzania är här.

Jag har idag packat och packat, tur att jag har en pappa som är en kung på just packning. Har införskaffat mig 159 timmar ljudbok och tränat på swahili, nu finns det inte mer att göra. Bara sätta sig på planet och åka.
Det är både nervöst och spännande!
Nervös är jag för dagen då jag kommer på att jag är själv i Tanzania, men det är den dagen jag är mest nyfiken på också. Då kommer jag lära mig mest.

Nu är det bara några timmar med sömn, några sista farväl och massa godis, sen åker jag.

Det börjar närma sig.

Snart lyfter planet och jag skall åka på min resa.
Det är nervöst och spännande, ibland vill jag dra mig ur, ibland vill jag spola fram tiden tills på tisdag... Tror detta är vad man kallar resfeber.

Jag skall försöka, så gott det går, hålla er informerade om vad som händer!

Resan tar fart tisdag den 18e januari.